T E R A P E U T I S K T I L G A N G
______
Udgangspunktet for samtaler hos mig er den kognitive adfærdsterapi (CAT), som fokuserer på forholdet mellem tanker og handling. CAT bygger på idéen om, at det, man tænker, har en betydning for, hvordan man handler. CAT er som regel et godt sted at starte, når livet driller på den ene eller den anden måde.
Jeg er også inspireret af Acceptance and Commitment Therapi (ACT), som – egentlig i modsætning til CAT – tillægger tankernes betydning mindre vægt og handlingernes større vægt. Idéen her er, at nogle tanker kan være vanskelige (og unødvendige) at ændre, så man kan i stedet bruge sin energi på at acceptere sine tanker, men undlade at handle på dem, og i stedet handle i overensstemmelse med dét, man gerne vil med sit liv.
Det vil ofte også være gavnligt at grave lidt i fortiden. Vores mønstre, tankegang og væremåde kommer et sted fra og en stor del kan ofte findes i vores opvækst. Det kan bringe stor indsigt at forstå, hvordan vores fortid påvirker os i nutiden, og det i sig selv kan være én vej til forandring.
Udover dette er jeg optaget af normer og deres indvirkning i vores liv. Nogle gange kan vi blive fanget i nogle samfundsstrukturer og -normer, som vi faktisk mistrives i. Normerne virker ofte ubevidst på os, så vi kan have svært ved at se, at vi befinder os i en kasse, og vi er som regel ikke så opmærksomme på, at de forskellige kasser rent faktisk kan lukkes op.
Min tilgang til terapeutisk arbejde med børn er baseret på solid viden om og erfaring med børns behov og neurologi. Jeg har fokus på tilknytning og tryghed som en helt afgørende base for sund udvikling og trivsel. Et barns mistrivsel er sjældent en isoleret faktor, men hænger sammen med alle aktører i barnets liv.